Meniu
Setari Cautare
0
Cos
Mai multe produse.
Nici un produs gasit.
Welcome
Categorii de blog
Cauta in blog
Ultimele comentarii

De ce nu trebuie sa te sperie noua Ordonanta de Urgenta PPP emisa de Ministerul Agriculturii zilele trecute

Postat pe1 An in urma de 3930

In ultimele zile anumite articole de presa ce faceau referire la proiectul de Ordonanta de Urgenta ce reglementeaza comercializarea, utilizarea si productia Pesticidelor au creat neliniste in randul fermierilor (in special al legumicultorilor) si a unei parti a fitofarmacistilor. Titluri ca "inchisoare" si "amenzi" au fost asezate in fraze "clickbait" din dorinta de a obtine un trafic mai mare pe site-ul ce a publicat stirea si o circulatie cat mai mare a stirii in media prin share-uri. Textul ordonantei este publicat pe site-ul MADR, l-am citit si il voi rezuma in articolul ce urmeaza. Din punctul meu de vedere, proiectul de OUG privind Pesticidele nu ar trebui sa ingrijoreze fermierii. 

Fermierii din sectorul vegetal (atat cei legumicultori, cat si cei de cultura mare) nu sunt afectati (sau nu mai mult ca inainte) de prezentul proiect ce face reglementari privind PPP-urile (unde PPP = Produse de Protectia Plantelor sau Pesticide). Pentru fitofarmacii se impune in OUG vanzarea de ambalaje de maxim 1 kilogram sau 1 litru, ceea ce e posibil sa incurce in anumite zone. Si aici vom detalia mai jos. 

De ce s-au speriat fermierii legumicultori de proiectul OUG ce reglementeaza PPP-urile? 

  • Inchisoare de la 1 la 5 ani si amenzi de pana la 15.000 de lei pentru fermierii care folosesc fara autorizatie produse fitosanitare pentru uz profesional;

In OUG produsele fitosanitare de uz profesional sunt definite ca fiind acele produse foarte toxice (mai nou grupele 1, 2, 3 sau dupa vechea legislatie T si T+. Pentru ele, da, este necesara autorizarea privind folosirea, dar aceste produse erau strict reglementate si inainte si noua OUG nu schimba practic cu nimic situatia . Dintre produsele incadrate mai sus imi vin in minte acum: Vydaye si Agroxin TAB (fosfura de aluminiu).

Pentru a putea fi mai usoara identificarea acelor produse de catre fermieri, OUG mentioneaza si pictograma de pe acestea - GSH06 (poza jos). Odata cu noul OUG, pe etichetele produselor toxice trebuie sa fie si trecut vizibil "Produs de protectia plantelor pentru uz profesional".

Pictograma GSH06

Celelalte produse de tip PPP, ce nu se incadreaza in grupele de toxicitate mai sus mentionate, sunt denumite in OUG produse pentru uz neprofesional si pot fi aplicate de oricine, ca si pana acum. Posibil ca formularea de produse pentru uz neprofesional sa nu fie neaparat cea mai corecta din punct de vedere agronomic. Din punctul meu de vedere ambele produse sunt produse ce trebuie folosite cu responsabilitate, cititind si respectand tot ce scrie pe eticheta produsului. 

Noua OUG reglementeaza si utilizatorii in utilizatori profesionisti ("orice persoana care utilizeaza produse de protectia plantelor in cadrul activitatii sale profesionale") si utilizatori neprofesionisti ("orice persoana care foloseste pesticide, alta decat utilizatorul profesionist" - practic integram aici si persoanele fizice). Asadar activitatea fermierilor legumicultori nu este amenintata de dispozitiile de mai sus, decat daca acestia intentioneaza sa foloseasca produse cu pictograma GHS06 tiparita pe etichete si sa le aplice ei in cultura. Pot folosi produsele cu pictograma GSH06 numai daca acestea sunt aplicate prin intermediul unei firme autorizate de prestari servicii. 

  • E nevoie de autorizatie pentru aplicarea produselor fitosanitare in ferme;

In cazul in care se aplica produse pentru uz profesional este nevoie de obtinerea autorizatiei de la Autoritatea Nationala Fitosanitara sau de la Directiile Fitosanitare Judetene. In cazul fermierilor persoane fizice ce aplica produse fitosanitare generale, netoxice (produse pentru uz neprofesional), nu este nevoie de autorizatie si acestia isi pot desfasura activitatea ca si pana acum. 

In cazul prestarilor de servicii (servicii de aplicare a tratamentelor fitosanitare), firmele (fie ele SRL-uri, PFA, II, etc.), trebuie sa obtina autorizatie de la Directiile Fitosanitare Judetene sau ANF. Pentru obtinerea autorizatiei de prestari servicii (chiar daca nu presteaza servicii cu produse de uz profesional), e nevoie de: 

- cod CAEN ce prevede desfasurarea activitatilor auxiliare in productia vegetala; 

- personal responsabil in firma ce detine certificat de formare profesionala dobandit prin instruire privind utilizarea durabila a PPP si studii medii finalizate cu diploma de bacalaureat de profil agricol (specializari ca horticultura sau agricultura) sau studii universitare (specializari ca horticultura, agricultura, peisagistica, inginerie economica in agricultura, ingineria si managementul afacerilor agricole, montanologie, silvicultura); 

- detin spatiu de depozitare autorizat; 

- detin autorizatie de mediu; 

- detin contract cu o firma de neutralizare deseuri periculoase.

Autorizatia este valabila 5 ani, cu viza anuala. Viza anuala presupune cel putin un control pe an in ferma. In cazul in care autorizarea se face si pentru produse profesionale, pe langa Autoritatea Nationala Fitosanitara, este nevoie si de autorizatie / aviz de la Inspectoratul de Politie de pe raza caruia firma isi are activitatea (directia Arme si Munitii) si de la Inspectoratul Teritorial de Munca. 

  • Este interzisa depozitarea produselor de protectia plantelor pentru uz profesional de catre persoane fizice si juridice care nu detin autorizatie de comercializare, utilizare si prestare de servicii cu PPP; 

Sunt interzise doar produsele din grupele de toxicitate 1,2,3 sau T si T+ mentionate mai sus. Pentru celelalte pesticide nu exista restrictie de depozitare. 

  • Este interzisa comercializarea, fabricarea, detinerea, comertul, utilizarea de produse de protectia plantelor ilicite;

Produsele de protectia plantelor ilicite sau pesticidele ilicite sunt acele produse ce au inceput sa se gaseasca din ce in ce mai mult, pe la diversi vanzatori. Sunt pesticide cu substante active cunoscute, dar cu denumiri comerciale neinregistrate in Romania. Multe dintre ele nici macar nu au etichete in limba romana si nu au nici omologari pentru culturile folosite in tara. Pe langa asta, aceste produse nu trec prin vizorul standardelor de calitate impuse de Uniunea Europeana si fara o analiza clara a produsului, nu stim daca acesta contine sau nu substanta activa pentru care ne este vandut. De obicei aceste PPP-uri au preturi mult mai atractive decat produsele comercializate legal in Romania, fapt ce face tentanta achizitionarea de catre fermieri. 

Pesticidele sunt produse strans legate de siguranta alimentara si sanatatea umana si trebuie strict controlate inainte de a intra pe piata. 

  • Este interzisa punerea la vanzare a produselor agricole recoltate inainte de a trece timpul de pauza mentionat pe eticheta;

Asadar este nevoie doar de aplicarea produselor omologate pentru fiecare cultura in parte, cu respectarea timpului de pauza trecut pe eticheta fiecarui produs. Nu stiu daca vor inteti sau nu controalele de reziduuri de pesticide, dar e nevoie ca fermierul sa constientizeze ca, pentru a fi 100% siguri ca mancarea pusa la vanzare este sanatosa, trebuie sa foloseasca doar produse omologate si sa respecte timpii de pauza inainte de recoltare. 

Ce alte obligatii mai aduce OUG referitoare la Pesticide pentru micii fermieri?

  • Atat utilizatorii de produse de protectia plantelor (fie ele profesionale sau neprofesionale), cat si prestatorii de servicii sunt obligati sa predea ambalajele in termen de 90 de zile de la folosire. Ambalajele se predau la centre SCAPA (le gasiti pe site-ul SCAPA) sau la firme ce se ocupa cu colectarea deseurilor periculoase. Si utilizatorii persoane fizice au aceasta obligatie; 
  • Referitor la depozitarea pesticidelor, in proiectul OUG se mentioneaza depozitarea in spatii special amenajate, cu separarea produselor de uz profesional fata de produsele de uz neprofesional. Conform textului din proiect, produsele de protectia plantelor se vor depozita in ambalajul original, sigilat. Nu este tratata situatia in care un fermier de legume achizitioneaza 1 kilogram de fungicid (spre exemplu), pentru 2 sau 3 aplicari; 
  • Este interzisa utilizarea de produse de protectia plantelor cu termen expirat – Masura care este valabila si in actuala legislatie. Tot aici ne spune ca termenul de valabilitate al unui pesticid poate fi prelungit cu 12 luni pe baza unui buletin de analiza eliberat de un laborator acreditat. Analiza trebuie facuta cu minim 30 de zile inainte de data expirarii; 
  • OUG defineste reambalarea ca: operatiunea de transfer a unui produs de protectia plantelor dintr-un ambalaj comercial in altul (in general unul mai mic), in vederea comercializarii – reambalarea este o activitate care se autorizeaza (si pentru care si producatorii de PPP, in general firmele mari, isi dau acordul). Activitatea este una foarte importanta si trebuie sa intelegem ca reambalarea in unitatile de vanzare, "la ochi", nu este in regula. Poate reambala operatorul economic care are atat autorizatie de la Autoritate, cat si de la detinatorul omologarii privind reambalarea. In plus acesta trebuie sa faca dovada de spatiu pretabil pentru reambalare, cu instalatii de ambalat automate, autorizatii de mediu, contract de prestari servicii, loturi cu buletin de analiza, etc. Decizia de a nu mai cumpara produse de protectia plantelor la "vrac" trebuie sa vina de la fermier. 

Ce reglementari sunt pentru fitofarmacii? 

  • Pentru fitofarmacii, OUG restrictioneaza comercializarea PPP care au ambalaj de peste 1 kilogram sau 1 litru;

Aceste produse se pare ca vor ramane la comercializare doar pentru depozitele de PPP (spatii mai mari, special amenajate, cu autorizatii de mediu). Se pare ca masura vrea sa descurajeze vanzarea pesticidelor "la vrac", vanzare care se practica in anumite zone legumicole datorita castigului de ambele parti (atat al fermierului, cat si al vanzatorului).

Se mentioneaza din nou obligativitatea existentei unui registru cu pesticidele vandute pe o perioada de minim 5 ani.

  • Este interzisa comercializarea produselor PPP in alte locuri fata de cele autorizate (depozite, fitofarmacii);

Regula ce era valabila si inainte de noua OUG. Asadar este interzisa vanzarea pesticidelor in targuri si piete volante.

  • Este interzisa comercializarea produselor PPP pentru uz profesional in fitofarmacii;  

Practic se interzice vanzarea produselor din fostele grupe de toxicitate T si T+ in fitofarmacii. Pentru vanzarea acestora e nevoie de autorizarea ca depozit de produse fitosanitare si apoi autorizarea de vanzare a produselor periculoase. 

  • Este interzisa reclama produselor de protectia plantelor ilicite (sunt acele produse descrise mai sus);  
  • Este interzisa reambalarea in magazin a produselor de protectia plantelor; 

Asa cum am detaliat si mai sus, reambalarea cere autorizatie de ambalare, dovada unui spatiu bine pregatit, a instalatiilor pentru ambalare si a acordului producatorului de PPP sau al detinatorului omologarii. 

Asadar proiectul OUG privind PPP nu trebuie sa sperie fermierii si nu impune, cel putin momentan, masuri ce vor trebui luate urgent precum autorizarea, schimbarea modului de lucru al fermierului, fiscalizarea celor nefiscalizati, etc. Asa cum este precizat si pe site-ul MADR noua Ordonanta reglementeaza mai strict folosirea substantelor foarte periculoase, doar pentru a proteja populatia. In ceea ce tine de partea de comercializare sunt trasate niste linii care, dupa parerea mea, vin tot in directia pentru a oferi anumite rigori cu privire la comercializarea in siguranta a produselor de protectia plantelor. 

Tot textul proiectului OUG se poate gasi aici - OUG Pesticide

Articole similare
Lasa un comentariu
lasa un raspuns
Pentru a posta un comentariu este necesar sa va logati in contul de client, puteti de asemenea sa folositi contul de facebook pentru autentificare.

Meniu

Setari

Mai multe produse.
Nici un produs gasit.

Creati un cont gratuit pentru a salva articolele favorite.

Autentificare